این روزها حال و احوال فعالان اقتصادی کشور چندان خوب نیست؛ صنعتگران و تولیدکنندگان از کمبود یا گرانی مواد اولیه شکایت دارند و بازرگانان از نوسانات قیمت ارز و دردسرهای معامله با کشورهای دیگر گله می‌کنند، اما یک گروه از سرمایه‌گذاران هنوز شرایط خوبی دارند و به نظر می‌رسد نه‌تنها تحریم‌های اقتصادی اثر زیادی بر کسب‌وکارشان نداشته است بلکه گران شدن قیمت ارز هم برایشان سودآور بوده است!


استخراج بیت‌کوین نوعی سرمایه‌گذاری است که درآمد ارزی مشخص و قابل‌محاسبه‌ای را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند؛ میزان این درآمد به عوامل مختلفی بستگی دارد. 


برای راه‌اندازی فارم به چه امکاناتی نیاز است؟


تأمین برق موردنیاز فارم مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران است. دستگاه‌های استخراج رمزارز برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. میزان مصرف برق در دستگاه‌های ماینینگ مختلف متفاوت است ولی به هیچ‌وجه کم نیست. به عنوان مثال دستگاه‌های رایج در ایران حدود یک‌ونیم تا ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. با توجه به مدل و تعداد دستگاه‌ها می‌توان میزان برق لازم را محاسبه کرد. اگر توان تأمین چنین میزان برقی را ندارید پیشنهاد می‌کنم راه‌اندازی فارم را فراموش کنید و به سراغ یک سرمایه‌گذاری دیگر بروید. اگر در تأمین برق مشکلی وجود نداشته باشد؛ باید به فکر فراهم کردن فضای مناسب فارم باشید. برای راه‌اندازی فارم باید فضایی با گردوخاک کم، رطوبت متعادل و دمای خنک فراهم کرد که اینترنت پایدار نیز در دسترس باشد.


تجهیزات ماینینگ مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر در مقابل گردوغبار آسیب‌پذیر هستند. قرار گرفتن در معرض خاک و آلودگی عمر مفید دستگاه را کاهش داده و استهلاک آن را افزایش می‌دهد. معمولاً هنگام طراحی فضا این نکته در نظر گرفته می‌شود و تجهیزات لازم برای ایجاد هوای تمیز مهیا می‌شود.


دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین به نحوی طراحی‌شده‌اند که در رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد کار کنند اما باید توجه داشت هرقدر رطوبت بالاتر باشد استهلاک دستگاه نیز بیشتر خواهد شد. به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند برای راه‌اندازی فارم رطوبت محیط نیز در نظر گرفته شود.


در مورد فضای راه‌اندازی باید توجه داشت که فعالیت مداوم این پردازشگرهای محاسباتی تولید حرارت خواهد کرد. تهیه امکانات خنک‌سازی و تهویه مناسب هوا از دیگر ضروریاتی است که برای راه‌اندازی فارم بایستی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آسیبی که حرارت و دمای بالا به تجهیزات ماینینگ وارد خواهد کرد، احتمال آتش‌سوزی و زیان‌های هنگفت مالی و جانی نیز در فارم‌های غیراصولی وجود دارد.


آخرین موردی که باید مورد بررسی قرار گیرد دسترسی به اینترنت پایدار است. دستگاه‌های ماینینگ از طریق اینترنت به استخرهای استخراج و شبکه بیت‌کوین متصل می‌شوند؛ لازم نیست این ارتباط از نوع پرسرعت باشد و با یک اینترنت ADSL معمولی هم می‌توان بیت‌کوین استخراج کرد، ولی پایداری این ارتباط و اتصال دائم به شبکه اینترنت از ضروریات است؛ هر بار قطع شدن اینترنت به معنی از دست رفتن بخشی از درآمد فارم است. در بیشتر فارم‌ها از چند مودم اینترنت به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود و سوئیچ‌هایی نیز به کار می‌گیرند تا در صورت قطع شدن اینترنت به‌صورت خودکار دستگاه‌ها از طریق مودم دوم به شبکه متصل شوند.


چه تعداد دستگاه برای راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین مناسب است؟


دستگاه‌های ماینینگ بلوک‌های شبکه بیت‌کوین را پردازش می‌کنند و با حل کردن هر بلوک پاداشی دریافت می‌کنند. در تئوری هر دستگاه قابلیت ماینیگ دارد و می‌تواند به‌تنهایی درآمدزا باشد اما اگر هزینه‌های ثابت و جاری نگهداری فارم را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که هر چه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد هزینه‌های ثابت سرشکن‌شده و سود حاصل از استخراج بیشتر می‌شود.


همکاران من در همراستا با بررسی و اجرای فارم‌های مختلف صنعتی به یک مدل بهینه رسیده‌اند. در مدل پیشنهادی ما ۳۲۰ دستگاه ماینینگ در کنار هم قرار می‌گیرند و یک فارم ایده‌آل را راه‌اندازی می‌کنند. هزینه تجهیزات لازم برای تأمین برق، دستگاه‌های خنک‌کننده و سایر تجهیزات راه‌اندازی در این مدل بهینه است. باید توجه داشت که راه‌اندازی فارم با تعداد کمتر نیز ممکن است و سودده نیز خواهد بود اما درآمد خالص کمتر و نقطه سربه‌سر طولانی‌تری خواهد داشت.


برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند تعداد دستگاه‌های بیشتری خریداری کنند پیشنهاد ما استفاده از ضریب ۳۲۰ دستگاه است. فارم‌هایی با ضریب ۳۲۰ دستگاه می‌توانند بیشترین بازخورد و سود ممکن را داشته باشند.


بر اساس همین آنالیزها ما کانکس‌های پیش‌ساخته‌ای با ظرفیت ۳۲۰ دستگاه طراحی کرده‌ایم که از همه نظر برای راه‌اندازی فارم آماده شده‌اند. قفسه‌بندی، انشعابات برق و کابل‌کشی اینترنت، تجهیزات تهویه و خنک‌سازی و هر ابزاری که برای راه‌اندازی فارم لازم است در این کانکس‌ها در نظر گرفته شده است. این اتاقک‌های پیش‌ساخته اولین پیشنهاد ما به سرمایه‌گذارانی است که قصد راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین دارند، ولی درصورتی‌که سرمایه‌گذار مکانی مسقف مانند سوله‌های صنعتی داشته باشد به‌صورت مجزا محاسبات لازم را انجام می‌دهیم و تجهیزات و ادوات لازم را پیشنهاد می‌کنیم و در صورت لزوم آنها را تأمین نیز می‌کنیم.


بهترین دستگاه برای راه‌اندازی فارم کدام است؟


شرکت‌هایی که درزمینه تولید دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین فعالیت دارند مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها با مشخصات متفاوت تولید می‌کنند. در انتخاب دستگاه دو عامل توان پردازشی و برق مصرفی تعیین‌کننده هستند. البته که قیمت دستگاه و تأمین قطعات آن نیز تأثیرگذار هستند. با توجه به‌تمامی این نکات در حال حاضر دستگاه Antminer S9J از شرکت مشهور Bitmain پیشنهاد اول ما به دوستانی است که قصد راه‌اندازی فارم و استخراج بیت‌کوین را دارند. این دستگاه‌ها با توان پردازشی ۱۴.۵ تراهش بر ثانیه و میزان برق مصرفی متوسط ۱۳۲۰ تا ۱۳۸۰ وات از بهینه‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند.


توجه داشته باشید که دستگاه‌ها و مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که توان پردازشی بیشتر و یا مصرف برق کمتری دارند اما با توجه به اینکه قیمت‌های بالایی دارند، مدت‌زمان بیشتری برای بازگشت سرمایه اولیه لازم است.


هزینه‌های راه‌اندازی فارم به چه شکل است؟


به‌طورکلی راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین شامل هزینه‌های ثابت تأمین تجهیزات و راه‌اندازی خواهد شد و هزینه‌های جاری نیز وجود دارند که صرف هزینه برق، دستمزد نیروی انسانی و نگهداری از دستگاه‌ها می‌شوند. برای تأمین ۳۲۰ دستگاه حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه لازم دارید. هزینه‌ای که شرکت‌ها و افراد برای راه‌اندازی دستگاه‌ها می‌گیرند متفاوت است به عنوان مثال در شرکت همراستا برای این ۳۲۰ دستگاه باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی در نظر داشته باشید؛ یعنی حدود ۱۳۵۰۰۰ تومان برای هر دستگاه باید بپردازید.


در بخش هزینه‌های راه‌اندازی حدود ۱۵ میلیون تومان نیز باید برای تجهیزات اعلام حریق و مانیتورینگ و سیستم‌های نظارتی کنار بگذارید. گروه ما یک اکوسیستم کامل نرم‌افزاری آماده کرده است که در تمامی مراحل کسب‌وکار رمزارزی به کمک سرمایه‌گذاران خواهد آمد و در بخش راه‌اندازی فارم نیز ابزارهای کارآمدی ارائه می‌کند.


بهتر است در کنار این هزینه‌ها نزدیک به ۵ میلیون تومان نیز بابت کف‌پوش و دیوار پوش و هزینه‌های این‌چنینی در نظر بگیرید. اگر هزینه نگهبان پرداخت نکنید و خاطرتان از تأمین امنیت مکان فارم جمع باشد برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها باید حدود ۵۰ میلیون نیز به نیروی متخصص راه‌اندازی فارم بپردازید.


با یک جمع ساده حدود ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی فارم با ۳۲۰ دستگاه می‌شود. تأکید می‌کنم که می‌توان با اعداد خیلی کمتر هم فارم استخراج بیت‌کوین راه‌اندازی کرد اما از آنجا که برخی هزینه‌های ثابت متناسب با تعداد دستگاه تغییر نمی‌کنند این اعداد و ارقام بهینه‌ترین حالت سرمایه‌گذاری هستند.


هزینه‌های جاری فارم بیت‌کوین چقدر است؟


مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر هزینه اولیه باید ماهیانه نیز مبلغی را برای هزینه‌های جاری در نظر داشته باشید. در بحث فارم رمز ارزی این مبالغ شامل هزینه برق دستگاه‌ها، هزینه اینترنت، کارمزد استخر استخراج و حقوق و دستمزد نیروی انسانی خواهد شد؛ البته مبلغ اندکی نیز باید برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مانند خرابی دستگاه‌ها کنار بگذارید.


مجموع این اعداد و ارقام برای فارمی با ۳۲۰ دستگاه مدل S9 ماهانه معادل ۷۶ میلیون تومان خواهد شد.


درآمد خالص سرمایه‌گذاری در این مدل فارم چقدر است؟


با توجه به تعرفه فعلی مصرف برق و قیمت این روزهای بیت‌کوین درامد فارم پیشنهادی ما ۲۱۶ میلیون تومان در ماه است. اگر میزان سرمایه‌گذاری اولیه را تقسیم‌ بر درآمد ماهانه کنیم حدود ۱۰ ماه برای بازگشت سرمایه زمان لازم است. اما نباید فراموش کرد که زمان لازم برای راه‌اندازی فارم حدود سه ماه است؛ به عبارتی برای بهره‌برداری از ۱۰۰ درصد ظرفیت پردازشی فارم باید مدتی صبر کنید. به‌طورکلی با توجه به هزینه‌های جاری متغیر، نوسانات قیمت بیت‌کوین و ارز، پیشنهاد ما در نظر گرفتن یک بازه ۱۸ تا ۲۰ ماهه برای بازگشت سرمایه است.


راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین علاوه بر سرمایه به دانش و تخصص نیاز دارد و آیتم‌های متعددی در میزان سوددهی طرح شما تأثیرگذار خواهند بود. بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصصان این حوزه مشورت کنید.