ماینر چیست | Asic ماینر چیست؟

شاید این روز اسم دستگاه ماینر یا همان ASIC  زیاد به گوشتان خورده. ماینر چیست ؟ در این مقاله میخواهیم بطور کلی توضیحی کامل در مورد دستگاه ماینر داشته باشیم و برخی مدل ها را معرفی کنیم تا اگر قصد خرید ماینر و فعالیت در زمینه ارز دیجیتال دارید بهترین انتخاب را مناسب با بودجه و سرمایه خود تهیه کنید. 


طی سال های اخیر استخراج ارز های دیجیتال بوسیله کامپیوتر های استاندارد که شامل همان cpu  های استاندارد اینتل یا AMD  و کارت گرافیک های متداول بود صورت میگرفت اما به مرور شبکه بیت کوین و همینطور دستگاه های ماین آن افزایش یافت و pc  ها کاربرد خود را در این زمینه از دست داد. 


با از رده خارج شدن pc  ها در زمینه ماینیگ استخراج فقط با پردازنده های خاصی که Asic ماینر  نامیده میشوند ممکن است اما این به آن معنا نیست که pc  ها توانایی استخراج نداشته باشند ، بلکه با توجه به گسترش و سختی شبکه استخراج در حال حاضر نیاز به pc  هایی فوق العاده قدرتمند میباشد که عملا از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

فرآیند استخراج بیت کوین

همانطور که گفتیم در ابتدا بیت کوین در سازگار cpu های استاندارد بود . با گذر زمان اشخاصی که در فرآیند استخراج فعالیت میکردند متوجه شدند که استفاده از GPU  های کارت گرافیک استخراج آن ها را افزایش میدهد و بعد ها بعد ها پردازنده های گرافیکی بکار رفته در ASIC  استفاده شد. 


در کل پروسه استخراج بیت کوین شامل موارد زیر است :

خرید اسیک یا همان ماینر متناسب با نیاز و بودجه خود

استفاده از یک کیف پول ایمن بیت کوین

وصل شدن به یک استخر برای استخراج و شروع عملیات

 


خرید ماینر مناسب

حال که متوجه شدیم ماینر چیست به بررسی تولید کنندگان این محصول میپردازیم. تولید کنندگان مختلفی که در تولید دستگاه ماینر فعالیت میکنند ، بدون جرات میتوان گفت کمپانی Bitmain  از پیشگامان این صنعت میباشد ، ماینر های این شرکت موسوم به Antminer  در سرتاسر دنیا به فروش میرسند ، با این تفاسیر شرکت های زیادی نیز وارد این صنعت شده اند که برخی از آن ها به هیچ وجه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. 


این نکته را فراموش نکنید که تولید ماینرها بسیار محدود است پس هنگامی که قصد خرید Asic ماینر داشتید دقت کنید چه مدلی بروز است تا دچار خطا در استخراج سود و یا حتی زیان دهی نشوید.

SAH-256


مثال ساده آن ماینر S9  است که با الگوریتم SAH-256  بیت کوین و تمام ارزهایی که با این الگوریتم نوشته شده اند را استخراج میکند ، این مدل از سال ۲۰۱۶ تولید میشوند اما هرسال دچار تغییرات شده بطوری که سری ۲۰۱۸ آن توان پردازشی بالاتری نسبت به مدل پایه آن دارد. 


نکته دیگری که بسیار مورد توجه است این است که هر مدل جدیدی که تولید میشود اغلب بصورت پیش فروش توسط تولید کننده در بازار با قیمت پایین تر عرضه میگردد و بعد از عرضه رسمی قیمت به مراتب بالاتری دارا میباشند. متسفانه خرید مستقیم با توجه به تحریم ایران ممکن پذیر نیست و برای خرید ماینر باید به واسطه مراجعه کنید.

نکات قابل توجه در خرید ماینر

حالا که فهمیدیم ماینر چیست و دانستیم نوع مناسب را چطور انتخاب کنیم میخواهیم به بررسی نکات قابل توجه در خرید ماینر بپردازیم.  مهمترین عواملی که در خرید Asic ماینر  باید به آن ها توجه کنیم شامل موارد زیر میباشد :

میزان هش ماینر

هش واحد پردازش بیت کوین است ، اگر بخواهیم از بحث های پیچیده و تخصصی دوری کنیم ، میتوانیم بگوییم هرچه رقم هش بالاتر باشد در آمد خروجی شما نیز بیشتر میشود.

کارآمدی ماینر

کار آمدی یعنی در نظر گرفتن مقدار در آمد و هزینه ای که دارید صرف میکنید به عبارت دیگر ، باید نوعی توازن بین این دو برقرار شود تا سرمایه گذاری شما در زمینه ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به سود دهی برسد. مثلا در کشوری مثل کشور خود ما که هزینه برق خانگی بالاست به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد حتما باید به فکر تهیه برق صنعتی باشید.

قیمت ماینر

عامل قیمت ، عاملیست که بشدت تحت تاثیر بودجه شما میباشد ، همینطور باید به این نکته توجه کنید که چه مدت طول میکشد سرمایه اولیه شما تامین شود و به سود دهی برسید. دقت کنید که هیچ کدام از عوامل قیمت یا میزان پردازش نباید به تنهایی مبنای خرید شما باشد. بطور جامع بهترین دستگاه از نظر کارآمدی دستگاهی است که هش بیشتر در ازای برق مصرفی کمتر ارایه کند.


 بررسی سود آوری دستگاه ماینر

 بررسی سود آوری دستگاه ماینر بدین صورت است که به بخش ماشین حساب سایت ارز دیجیتال وارد میشویم ، و نسبت به هزینه برق و میزان پردازش و توان مصرفی منبع تغذیه به راحتی سود مورد نیاز خود را استخراج میکنیم. فقط دقت کنید مصرف برق صحیح محاسبه شود چون این عامل تاثیر حیاتی در سود یا زیان شما دارد. 


در پایان حال که به طور کامل بررسی کردیم ماینر چیست میتوان گفت که مطلقا نمیتوان دستگاه خاصی را بعنوان بهترین برای هر نوع تقاضایی پیشنهاد داد و انتخاب بهینه شما کاملا بستگی به شرایطی دارد که به آن ها اشاره کردیم و با رعایت این موارد میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. 


آیا می‌توانم با دستگاه استخراج بیت کوین به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر هم بپردازم؟

هر دستگاه استخراج ای‌ سیک از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌توانید دستگاه‌های استخراج بیت کوین چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را استخراج کنید.

البته توجه داشته باشید که در بیشتر دستگاه‌ها، استخراج همزمان فقط یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 هزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.


سه دستگاه‌ استخراج پرکاربرد بیت کوین:


۱- Bitmain Antminer S9


این دستگاه با قدرت هش ۱۴.۰ TH/s یکی از قدرتمندترین و پرکاربردترین دستگاه های ASIC بیت کوین است. در اواخر سال ۲۰۱۶ شرکت bitmain رسما از ماینر جدید خود رونمایی کرد. این دستگاه دارای قدرت هش ۱۴ تراهش و مصرف انرژی ۱۳۷۵ وات است. antminer s9 از یک فن خنک کننده قدرت مند بهره می برد. با این وجود باید از آن در محیط های خنک استفاده کرد. دستگاه با استفاده از کابل Ethernet به شبکه متصل می‌شود. قیمت این دستگاه حدود ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ دلار در فروشگاه های مختلف متغیر است. به تازگی در سال ۲۰۱۸ مدل «i» این دستگاه عرضه شده است که کارآمدی بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارد.


۲- ۸NanoCompat


اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم، این دستگاه قدرتمندترین دستگاه استخراجی است که برای بیت کوین تولید شده و در مرحله پیش‌فروش قرار دارد. این دستگاه ۴,۰۰۰ دلاری حدود ۳۸TH/s قدرت هش دارد که توسط شرکت AsicMiner تولید شده است. میزان برق مصرفی این دستگاه ۲۳۰۰W است و از مزایای آن می‌توان به وجود فن‌های قدرتمند در جلوی دستگاه اشاره کرد. وزن ۴۰ کیلویی این ماینر کمی خریداران را به شک و تردید می‌اندازد.


۳- Bitmain Antminer T9

Antminer T9 با قدرت ۱۲٫۵ (مدل‌های قدیمی‌تر: ۱۱ و ۱۰) تراهش و مصرف انرژی ۱۵۷۶ یکی از قدرتمند ترین و البته پرمصرف ترین دستگاه های استخراج ASIC جهان است. این مدل از نظر ظاهری و سخت افزاری بسیار مشابه با مدل S9 است. قیمت آن حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در فروشگاه های مختلف متغیر است. به دلیل مصرف بالای انرژی، برق خانگی به هیچ وجه برای این دستگاه مناسب نیست.


تجهیزات موردنیاز استخراج


علاوه بر دستگاه های ASIC استخراج، به تجهیزات جانبی دیگری در فرایند استخراج نیاز است :


منبع تغذیه یا پاور – سخت افزارهای استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه منبع تغذیه یا پاور قوی برای استفاده از برق دارند.


فن های خنک کننده – سیستم های استخراج بیت کوین گرمای بسیار زیادی تولید می کنند. محیط خنک و استفاده از فن های قوی برای عملیات استخراج بسیار مهم است.


اینترنت پایدار – استخراج به اینترنت خیلی پرسرعتی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی آن مهم است. بهترین نوع اینترنت برای استخراج اینترنت Adsl است که اگر خط تلفن ثابت داشته باشید، می توانید از طریق مخابرات یا شرکت های خصوصی سرویس Adsl خود را فعال کنید. سرعت اینترنت ۲ تا ۴ مگ برای استخراج مناسب است. برای اتصال به Adsl نیاز به یک مودم دارید. یک مودم ساده و بادوام کافی است. با کابل Ethernet می توانید مودم خود را به دستگاه متصل کنید. توجه داشته باشید باید تا حد امکان قطعی و وصلی مودم را کم کنید. قطعی و وصلی اینترنت، فرایند استخراج را با مشکل مواجه می‌سازد.