همانطور که احتمالا می‌دانید برای بیت کوین کیف پول های مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را به ۴ دسته تقسیم کرد و کیف پول وب یکی از انواع آن است:


کیف پول دسکتاپ

کیف پول سخت افزاری

کیف پول موبایل

کیف پول وب


چگونه دارایی های خود را ذخیره کنیم؟
کیف های کریپتوکارنسی دارای یک رمز خصوصی هستند که شما برای خرج کردن و دسترسی به پول خود به آن رمز نیاز دارید. در فرم های مختلف با توجه به نوع سخت افزار شما طراحی شده اند. شما حتی می‌توانید دارایی خود را به صورت کاغذی ذخیره کنید (اگر نمی‌خواهید همه ی آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید)
البته خیلی مهم است که کیف پول خود را همیشه ایمن نگه دارید و از آن بکاپ داشته باشید. ما می‌دانیم چطور پول خود را ذخیره کنیم، ارزهای رمزنگاری شده هم تقریبا به همان شکل است با این تفاوت که همه چیز الکترونیکی است.
خب اگر بخواهیم خیلی واضح این موضوع را روشن کنیم، شما ارزهای رمزنگاری خود را در هیچ جا ذخیره نمی‌کنید. چیزی که شما به اصطلاح ذخیره می‌کنید، رمز خصوصی و اطلاعات تراکنش های کل ارزهای رمزنگاری شده هایی است که شما عملیات آن را انجام داده اید. واین اطلاعات است که در کیف رمزارزهای شما ذخیره می‌شود.
کیف‌های ارزهای رمزنگاری شده انواع مختلفی دارد که در اینجا درمورد ۵ نوع اصلی : کامپیوتر(لپتاپ)، موبایل، وب، کاغذی و سخت افزار صحبت میکنیم.

کیف پول دسکتاپ
اگر شما الان یک مشتری اصلی بیتکوین هستید، پس حتما یک کیف پول دارید(Bitcoin Core). ولی شاید از آن اطلاعی نداشته باشید. بیتکوین برای انجام تراکنش ها به شما این اجازه را میدهد که یک آدرس برای بیتکوین های خود داشته باشید و یک رمز خصوصی برای دسترسی به آن دارید.


کیف پول های کامپیوتری دیگری هم وجود دارند. کیف پول MultiBit برای ویندوز، Mac OSX و Linux و کیف پول Hive یک کیف OS X-based است که خدمات جدیدی ارائه میدهد (یک اپلیکیشن که اجازه ی دسترسی مستقیم اپ استور به سیستم بیت کوین شما را میدهد)
بعضی از کیف پول ها طراحی شده اند تا امنیت شما را افزایش دهند مانند Armory
بعضی های دیگر روی ناشناس ماندن شما تاکید دارند. DarkWallet از یک مرورگر کم حجم استفاده میکند تا به شما اجازه دهد بیت کوین خود را خورد کنید. اینکار باعث جلوگیری از ردیابی اطلاعات شما می‌شود.

کیف پول موبایل
کیف پول‌های کامپیوتری بسیار مناسب هستند و خوب طراحی شده اند. اما اگر شما بیرون از خانه یا در خیابان باشید استفاده از آنها کمی دشوار می‌شود. کیف پول های موبایل که به صورت یک اپلیکیشن برای همه ی گوشی های هوشمند قابل استفاده هستند، امکان انجام عملیات و دسترسی به آدرس بیت کوین را برای شما فراهم می‌کنند.


وقتی شما با گوشی به شبکه بلاک چین متصل می‌شوید باید برای دسترسی به اطلاعات روز، همه ی مجموعه بلاکچین را دانلود کنید که ممکن است تا چندین گیگ حجم داشته باشد. این کار هم از جهت هزینه دانلود هم از جهت ذخیره این حجم زیاد در گوشی به صرفه نخواهد بود. یکی از مزیت های کیف پول های موبایل این است که با استفاده تکنولوژی SPV (تائیدیه پرداخت ساده) ، زیر مجموعه ای از بلاک چین که اطلاعات به روز و موردنیاز بیت کوین برای انجام تراکنش را شامل می‌شود، دانلود می‌کند.
بعضی از این کیف پول ها برای سیستم عامل اندروید:
Bitcoin wallet, Mycelium, Xapo and Blockchain
اپل نیز در ابتدا اجازه دسترسی به این اپلیکیشن ها را غیر ممکن کرد تا سال ۲۰۱۴ ، کمپانی های اپلیکیشن های رایج اعلام کردند نسخه‌ی ios خود را نیز وارد بازار کرده اند.
کیف پول‌های موبایل دیگری نیز در حال حاضر شروع به فعالیت کرده‌اند مثل CoinPunk و کیف پول Aegis Bitcoin Wallet که برای ساعت های هوشمند اندرویدی طراحی شده اند.

کیف پول های آنلاین
کیف پول های آنلاین‌، رمز خصوصی شما را توسط شخصی دیگر که با کامپیوتر خود به اینترنت متصل است ذخیره می‌کند و البته دسترسی شما به خدمات بیت کوین را از هر طریقی ( کامپیوتر، موبایل و …) ممکن می‌سازد.
یکی از نقاط ضعف مهم این کیف پول این است که سازمانی که مسئول اجرایی وب سایت مورد استفاده شماست، مسئول حساب شما خواهد بود (مگر اینکه به درستی اجرا شود) در حقیقت اختیار بیت کوین های شما از دستتان خارج می‌شود. خب این فکر می‌تواند خیلی ترسناک باشد!


Coinbase یکی از کیف پول های آنلاین موجود است که اگر در اروپا یا آمریکا باشید ، تنها کیف پول آنلاین موجود برای انجام تراکنش‌ها خواهد بود. کیف پول Circle یکی از کیف پول‌های جهانی است که همه می‌توانند در هرجایی از دنیا از آن استفاده کنند ، البته برای شهروندان آمریکایی این مزیت را دارد که می‌توانند کارت های اعتباری خود از حساب بانکی شان را با حساب بیت کوین خود لینک کنند.
خود شبکه ی بلاک چین کیف پول آنلاین Strongcoin ارائه داده است که به آن کیف پول هیبریدی می‌گویند. این اجازه را به شما می‌دهد قبل از انجام هر عملیاتی آن را رمزگزاری کنید و سپس به سرور اصلی بفرستید. این رمزگزاری را در مرورگر خود انجام می‌دهید.
کیف پول های سخت افزاری
کیف پول‌های سخت افزاری در حال حاضر بسیار محدود هستند. دستگاهی که قادر است اطلاعات بیت کوین شما را ذخیره کند.
Trezor hardware wallet و Ledger USB wallet از جمله ی این کیف‌ها هستند. البته کمپانی های Mycelium و Cryptolabs وBitStash اعلام کردند به زودی کیف پول های سخت افزاری روانه بازار خواهند کرد (۲۰۱۵)


کیف پول های کاغذی
یکی از محبوب‌ترین ، ایمن ترین و البته ارزان ترین روشی که میتوان پول خود را ذخیره کنید کیف پول کاغذی است. سایت‌های زیادی وجود دارند که این خدمات را ارائه می‌دهند. آنها آدرس بیت کوین را از شما میگیرند و یک کاغذ که شامل دو کد QR : یکی کد عمومی شما و یکی کد خصوصی شماست به شما می‌دهند.
کیف پول کاغذی
مزیت استفاده از این کیف پول‌ها این است که آدرس بیت کوین شما فقط به صورت دیجیتالی ثبت نشده و این موضوع شما را از حمله‌های سایبری یا خراب شدن سخت افزارتان ایمن می‌سازد.
آیا این کیف پول‌ها ایمن هستند؟
به این بستگی دارد که شما چطور آن را مدیریت کنید. کیف پول‌ها تنها راه دسترسی شما به اطلاعات حساب بیت کوین است و اگر آن را گم کنید یعنی همه ی پول خود را گم کرده‌اید. پس تا زمانی ایمن هستند که شما آن را گم نکنید و البته کسی بجز شما به آن دسترسی نداشته باشد.
آیا کیف پولتان ناشناس میماند؟
می‌توان گفت کیف پول ها هم ناشناس هستند هم از طرفی شفاف و قابل ردیابی اند . پس در این راستا ، بیت کوین همیشه بر استفاده از اسم مستعار تاکید دارد.


چگونه میتوان کیف پول خود را ایمن نگه داشت؟
راه‌های زیادی برای ایمن نگه داشتن کیف پول وجود دارد
آن را رمزگزاری کنید
کیف پول خود را با یک رمز قوی و مطمئن رمزگزاری کنید. اینکار دسترسی به آن را بسیار دشوار می‌کند اما ناممکن نیست. اگر شخصی بتواند به سخت افزار شما وارد شود میتواند با صفحه کلید شما به رمز شما دسترسی پیدا کند.
از آن بکاپ بگیرید
سعی کنید حتما از تمام اطلاعات حساب خود در چند جای مختلف بکاپ بگیرید و آن را دور از چشم دیگران نگهدارید.
بیت کوین خود را آفلاین نگه دارید
اگر نگران این هستید که شخصی با استفاده از اینترنت به بیت‌کوین‌های شما دسترسی داشته باشد، از روش “ذخیره سازی سرد” استفاده کنید و به صورت افلاین بیت کوین خود را ذخیره کنید. خیلی از کیف پول‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بیت کوین خود را افلاین ذخیره کنید و البته راحت‌ترین راه ممکن نیز استفاده از کیف پول کاغذی است.
در این مقاله قصد داریم که شما را با کیف پول هایی آشنا بکنیم که از طریق آن ها می توانید چندین ارز دیجیتالی خود را در آن ها نگهداری و مدیریت کنید. انتخاب کردن کیف پول کار آسانی نیست و هر کدام از آن ها مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله شما با ۶ کیف پول برتری آشنا خواهید شد که بر اساس محبوبیت این کیف پول ها در Google Play store، تعداد ارزهای دیجیتالی که پشتبیانی می کنند، امنیت و تعدادی ویژگی منحصر به فرد دیگر انتخاب شده اند.

کیف پول کوین بیس (Coinbase)
تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android، Web
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: BTC، BCH، ETH، LTC
کلید خصوصی: در اختیار شخص ثالث (کوین بیس)
موارد امنیتی:  ۲FA، چند امضا، امکان استفاده به صورت آفلاین (Cold Storage)
اکسچنج داخلی (Built-in): فعال شده توسط ShapeShift
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: دارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۵ میلیون نفر
کیف پول ارزهای دیجیتالی کوین بیس یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین کیف پول ها در بازار است. جالب اینجاست که شما می توانید در داخل این کیف پول، دارایی های خود را با ارزهای دیجیتالی دیگر مبادله کنید.
یکی از ایرادات وارده به این کیف پول، این است که کلید خصوصی کاربران در اختیار کوین بیس قرار دارد. البته سازندگان این کیف پول با ارائه موارد امنیتی مثل ۲FA، امکان تخصیص چندین امضا و امکان استفاده به صورت آفلاین (Cold Storage)، این ایراد را کمی کمرنگ کرده‌اند. درست است که مردم در سراسر دنیا می توانند از این کیف پول استفاده بکنند ولی باید در نظر داشته باشیم که کشور سازنده این کیف پول ایالات متحده آمریکا است و بعضی از ویژگی های آن فقط برای کسانی که شهروند آمریکایی هستند در دسترس می باشد.
کوین بیس و کاربران آن تا کنون مورد هک های فراوانی قرار گرفته است ولی کوین بیس دارایی های مردم را بیمه کرده است.

کیف پول Blockchain.info
تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android، Web
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: BTC، BCH، ETH
کلید خصوصی: در اختیار شخص ثالث (Blockchain.info)
موارد امنیتی: ۲FA، چند امضا
اکسچنج داخلی (Built-in): فعال شده توسط ShapeShift
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: دارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۱ میلیون نفر
وب سایت Blockchain.info ارائه دهنده کیف پولی است که با ۳۷ زبان مختلف در دسترس کاربران قرار گرفته است. کاربران می توانند از طریق کارت های اعتباری خود، ارزهای دیجیتالی اتر، بیت کوین، بیت کوین کش خریداری بکنند. Blockchain.info هم مثل کوین بیس، کلید خصوصی کاربران را نزد خود نگه می دارد. این وب سایت یک مرورگر بلاک چین بیت کوین هم هست و کاربران می توانند از طریق آن، اطلاعات داخل شبکه بیت کوین را دنبال بکنند. این اطلاعات شامل تراکنش ها، بلاک ها، کیف پول ها و بسیاری اطلاعات دیگر است که این سایت در اختیار شما می گذارد. یکی از بهترین اطلاعاتی که این سایت در اختیار شما می گذارد این است که شما می توانید با وارد کردن هش تراکنش (TxHash) اطلاعات دقیقی در مورد تراکنش خود به دست آورید.

کیف پول FreeWallet
تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android، Web
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: BTC, ETH, BCH, LTC, XMR, ARDR, BCN, BNT, BTG, DASH, DCT, DOGE, EOS, FCN, GUP, IGNIS, LSK, NEO, NXT, PTOY, USDT, XDN, XEM, XMO, ZEC
کلید خصوصی: در اختیار شخص ثالث (FreeWallet)
موارد امنیتی: ۲FA، چند امضا، امکان استفاده به صورت آفلاین (Cold Storage)، تاییدیه از طریق ایمیل، محدودیت در میزان تراکنش
اکسچنج داخلی (Built-in): فعال شده توسط Changelly
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: دارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۱ میلیون نفر
تیم سازنده FreeWallet، بر خلاف سازنده های کیف پول دیگر، برای هر کدام از ارزهای دیجیتالی یک کیف پول ساخته‌اند. با استفاده از کیف پول های FreeWallet شما می توانید ۲۵ کوین و تعداد زیادی از توکن های با استاندارد ERC۲۰ را نگهداری کنید. FreeWallet هم کلید خصوصی کاربران را نزد خود نگه می دارد و موارد امنیتی نظیر ۲FA، امکان استفاده از چندین امضا برای تراکنش، ایمیل تاییدیه برای ارسال تراکنش و محدودیت در میزان تراکنش را به کاربران ارائه می دهد. همچنین قابلیت نگهداری دارایی به صورت آفلاین (Cold Storage) را در اختیار کاربران قرار می دهد. یکی از خصوصیات بارز کیف پول FreeWallet، خدمات پشتیبانی به کاربران است که آن را از بقیه متمایز می‌کند.

کیف پول Coinomi
تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: ۱۵۴ کوین و توکن شامل بیت کوین، اتر و بیت کوین کش
کلید خصوصی: در اختیار کاربر
موارد امنیتی: –
اکسچنج داخلی (Built-in): فعال شده توسط Changelly\ShapeShift
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: ندارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر
کیف پول Coinomi یکی از محبوب ترین کیف پول ها برای ارزهای دیجیتالی است که از تعداد زیادی کوین و توکن پشتیبانی می کند. کیف پول Coinomi این امکان را فراهم می کند که به راحتی بتوانید در ICO ها شرکت کنید و توکن هایی که در کیف پول های دیگر پشتیبانی نمی شود را نگهداری کنید. ویژگی بارز دیگر کیف پول Coinomi این است که کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار دارد و به همین علت است که این کیف پول، موارد امنیتی اضافی ندارد.
 
کیف پول Jaxx
تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android، افزونه کروم، OS X، Windows، Linux
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: ۶۹ کوین و توکن شامل بیت کوین، اتر و بیت کوین کش
کلید خصوصی: در اختیار کاربر
موارد امنیتی: –
اکسچنج داخلی (Built-in): فعال شده توسط ShapeShift
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: ندارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر
کیف پول Jaxx توسط آنتونی دیوریو -یکی از بنیانگذاران اتریوم- در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. این کیف پول از طریق پلتفرم های زیادی در اختیار کاربران قرار گرفته است و یکی از دلایل محبوبیت آن، همین قضیه است. کیف پول Jaxx همانند کیف پول Coinomi به شما این امکان را می دهد که به راحتی در ICO ها شرکت کنید و کوین ها یا توکن هایی که کیف پول های دیگر از آن ها پشتیبانی نمی کنند را نگهداری کنید. همچنین شما می توانید کیف پول Jaxx را به اکسچنج لحظه ای ShapeShift متصل کنید و ارزهای دیجیتالی خود را مبادله کنید ولی در نظر داشته باشید که این کیف پول به شما اجازه تبادل با ارز های رمزنگاری شده با پشتوانه ارزهای فیات مثل Tether و TrueUSD را نمی دهد.

کیف پول BRD Wallet
تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم های پشتیبانی شده: iOS، Android
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: بیت کوین، اتر و بیت کوین کش و بالغ بر ۱۰۰ توکن با استاندارد ERC-۲۰
کلید خصوصی: در اختیار کاربر
موارد امنیتی: –
اکسچنج داخلی (Built-in): دارد
قابلیت خرید از طریق کارت اعتباری: ندارد
تعداد نصب‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی: بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر
کیف پول BRD از کوین های بیت کوین، اتر و بیت کوین کش و همچنین تعداد زیادی از توکن هایی که از استاندارد ERC۲۰ برخوردار هستند، پشتیبانی می کند. ویژگی بارز این کیف پول آن است که کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار دارد و به همین جهت موارد امنیتی دیگر در نظر گرفته نشده است. این کیف پول به شما اجازه می دهد با پرداخت بانکی، بیت کوین خریداری کنید. همچنین شما می توانید از کارت اعتباری و پلتفرم Simplex دارایی دیجیتالی خود را تهیه و ذخیره کنید. سازندگان این کیف پول، توکنی با نام BRD هم راه اندازی کرده اند.